Frasen ”barn rör sig allt mindre” börjar kännas ganska utnött vid det här laget, men dess värre bygger den på verkligheten. Barn och unga rör sig allt för lite.

Skolhälsovårdaren Eva Norrgård i Kristinestad konstaterar oroat i en intervju i SÖ (1.2.2018) att den motion de får i skolan är för en del barn den enda de får på hela veckan. Kvällar och veckoslut går i stillasittandets tecken.

Regeringen startade programmet Skolan i rörelse – Liikkuva koulu år 2010. Det går ut på att aktivera eleverna under skoldagen genom att föra in mera rörelse i skolan, utöver lektionerna i gymnastik och idrott.

Skolorna i Närpes och Kristinestad är väl representerade i projektet. Övermark skola utmärkte sig dessutom genom att bli den första skolan som fick ta emot Finlands svenska idrotts (FSI) pris ”Årets skola i rörelse”.

Priset fick de bland annat för att de på ett lekfullt sätt lyft in olika aktiviteter i den dagliga undervisningen.

Skolan i rörelse prioriterades snabbt som ett av regeringens viktiga projekt. Det finansieras under åren 2016-2018 med 21 miljoner euro. Att satsa på barns och ungas välmående är en god investering.

En undersökning bland femteklassare visade att endast en tredjedel rörde sig tillräckligt enligt rekommendationen minste en timmes motion om dagen. I högstadiet var resultatet, inte oväntat, ännu sämre. Av niondeklassarna var det endast en tiondel som rörde på sig tillräckligt.

För att öka aktiviteten ytterligare hos de mest stillasittande barnen kunde nästa utmaning bli "hemmet i rörelse".


Förutom att fysik aktivitet har positiv inverkan på hälsan, har det också visat sig att inlärningsresultaten blir bättre med ökad motion. De skolor som är med i Skolan i rörelse har noterat ytterligare en positiv effekt: också arbetsron, skolfreden och trivseln i skolan påverkas positivt.

I Kristinestads högstadieskola får eleverna lära sig mera samarbete genom ökad rastaktivitet och samarbetsträning. Lärarna kan glädja sig åt att de är mindre rastlösa på lektionen tack vare små men effektfulla pausrörelser. Att bryta av undervisningen genom att stiga upp och stå eller gå upp till tavlan och skriva svaret har också visat sig ha en gynnsam effekt för att behålla orken och fokus på en lektion.

Skolan i rörelse är speciellt viktigt för de barn och unga som rör på sig minst. För att öka aktiviteten ytterligare hos de mest stillasittande barnen kunde nästa utmaning bli "hemmet i rörelse".