|

Anna-Mari Karhunen ny vd för HSS Media

NyhetsbildZoom
Anna-Mari Karhunen har redan loggat ut från sitt tidigare jobb och har nu gott om tid att ordna med bostad i Vasa. Foto: Marcus Lillkvist

Anna-Mari Karhunen, 39, blir HSS Medias yngsta vd någonsin. Hon är helsingforsare med expertis inom marknadsföring och försäljning.

Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Det finskt klingande namnet till trots talar Anna-Mari Karhunen utmärkt svenska. Det kommer sig av tre skäl. Dels hade hon en svenskspråkig styvpappa, dels placerades hon i svenskt dagis och dels valde hon att studera på Hanken.

”Jag sökte in till Konstindustriella och till Hanken, men kom in på det senare. Jag har haft mycket nytta av svenskan som jag fick på köpet", säger Karhunen som efter studierna har jobbat i affärsvärlden med stark fokusering på Norden och Europa och även bott i Stockholm.


Hon kommer närmast från it-företaget Efecte där hon ansvarade för marknadsföringen. Men mediebranschen är inget nytt kapitel. Karhunen har jobbat på mediebyrån Carat och reklambyrån Publicis och där ägnat sig åt både försäljning och produktion. Det nya jobbet headhuntades hon till, och hon beskriver utmaningen som inspirerande:

”Det här blir jättespännande och lite av ett äventyr eftersom jag sedan tidigare inte har naturliga kopplingar till Vasa och Österbotten. Jag gillar förändring, och HSS Media verkar i en bransch som är i ständig förändring. Mediebranschen är en av de mest intressanta att jobba i just nu och HSS Media är ett modernt mediebolag som verkar i en dynamisk och internationell företagsmiljö".

"Det här blir jättespännande och lite av ett äventyr eftersom jag sedan tidigare inte har naturliga kopplingar till Vasa och Österbotten."
Anna-Mari Karhunen

I cv:n kommer det fram att Anna-Mari Karhunen är mycket resultatorienterad. Det kommer hon att vara även på HSS Media.

”Vi fortsätter med satsningar på utvecklingsarbete, nya lösningar och digitalisering. Det kommer att bidra till fortsatt lönsamhet och blir grundpelare i mitt arbete", säger hon.


De senaste åren har HSS Media varit medieprimus i Svenskfinland. Trots ett tapp i totalupplagan har resultatet landat i miljonklassen två år i sträck. Under åren som gått har bolaget tvingats samarbetsförhandla, dock inte i år. Karhunen ser sig inte alls som en sanerare.

”Någon sådan agenda har jag inte fått av styrelsen. Jag ser mig i stället som en utvecklare.”

Det hon i första hand vill utveckla är samarbetet med annonsörerna.

”De ska få ut sitt budskap på ett så bra sätt som möjligt genom alla våra kanaler, både de traditionella och de digitala.”

”Vi fortsätter med satsningar på utvecklingsarbete, nya lösningar och digitalisering."
Anna-Mari Karhunen

Anna-Mari Karhunen är också öppen för helt nya kanaler och lösningar.

”Men vi måste först ta reda på om det vi har räcker eller om det behövs mer. Man ska inte förändra för förändringens skull", säger Karhunen som till exempel inte har tänkt döda papperstidningen:

”Det är publiken som bestämmer hur de vill ta del av nyheter i framtiden och därmed vilka produkter vi ska ha”, betonar hon.


Karhunen säger att journalisterna har en ytterst viktig roll.

”De skapar det innehåll som gör att man vill komma tillbaka till våra medier. Men vi ska också locka nya läsare och i framtiden betjäna dem ännu bättre. Det ska ske med snabbhet och kvalitet och inte med skvallernyheter", säger Karhunen och fördjupar sitt resonemang:

”Våra produkter har redan djupa rötter i Österbotten. Men vi kan bli bättre och mer intressanta. Vi ska vara den viktigaste källan till nyheter men också skapa en gemensam regional kulturkänsla som förstärker den lokala stoltheten".

HSS Media ger ut Vasabladet, Österbottens Tidning, Syd-Österbotten och Jeppis Weekly men driver också sajterna Sevendays.fi och Foodly.fi.

Anna-Mari Karhunen

  • Ålder: 39 år
  • Bor: I lägenhet i Tölö i Helsingfors. Kommer att veckopendla och söker nu lägenhet i Vasa.
  • Familj: Sambo och treårig dotter.
  • Utbildning: Ekonomie magister från Svenska handelshögskolan.
  • På fritiden: Familjeliv och idrott (golf, längdskidåkning, slalom), går gärna på teater, konserter och konstutställningar. Har stuga i Lojo.

Jag rekommenderar artikeln
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Mest läst senaste veckan