Traktorn rammade Askos husvägg: "Vad skulle ha hänt om farten varit högre?"
Det så kallade traktorrallyt är inget nytt påfund. Inte heller i Kristinestads centrum, men när de börjar braka in i husväggar är måttet rågat för Asko.
Det så kallade traktorrallyt är inget nytt påfund. Inte heller i Kristinestads centrum, men när de börjar braka in i husväggar är måttet rågat för Asko.
På torsdagseftermiddagen fick många österbottningar se ett av flygvapnets plan på nära håll.
Bland vilda människor med livet som insats förde postbäraren kungörelser längs postvägen som klyver Lålby. Busskurerna som byggs borde minna om Per Brahe postväg, som också var Finlands första officiella väg, tycker Seppo Kuusinen.
En korsning stängdes av på måndagen när bygget av trottoaren längs Östermarksvägen i Finby inleddes. Fler avstängningar av vägen är att vänta de kommande månaderna, säger arbetsledaren Mikael Sandelin.
På onsdagen inleddes det slutliga asfalteringsarbetet längs Tegelbruksvägen i Högback när gång- och cykelbanan får sin beläggning.
En järnbalk gör att det inte går att ta sig igenom slussen vid Hundholmen för tillfället. Arbetsledaren lovar att den snart är borta.
Kvarnvägen i Finby ska förbättras. Nu är det klart vem som utför arbetet.
I fredags installerades trafikljus vid Hundholmens brobygge. Nu är den tillfälliga, enfiliga bron i bruk. Redan på måndagen måste manskapet reparera brons räcken – någon hade kört in i dem och sannolikt blev bilen mer bucklig än räcket.
Vägbygget i Högback handelscentrum i Finby avancerar. Nu är vägbanan asfalterad. Gång- och cykelbanan ska också bli färdig innan sommaren är slut.
Snart syns det vita ambulanser i Oravais, Laihela, Närpes och Kristinestad. Och om några år ska alla gula ambulanser i Österbottens välfärdsområde vara vita.
Bussbolaget Onnibus flyttar sina hållplatser i Närpes och i Lålby när sommartidtabeller införs. I Kristinestad bygger staden nya busskurer.
Av anslaget på 550 000 euro till gator och vägar drogs statliga bidraget på 82 000 bort – resultatet blir att reparationsskulden tillåts växa ytterligare i Kristinestad.
Det är livlig och mycket tung trafik på bron över Molnåbäcken på Brännskogståget i Finby. Brolockets träplankor var nästan sönderätna. Nu ersätts trälocket med ett betonglock, som väntas hålla betydligt längre.
Den rapport som Olycksutredningscentralen skriver om plankorsningsolyckan i Kaskö har blivit lite försenad.
Det bränner i plånboken när bilen ska tankas nu för tiden, men det är ändå svårt för många på landsbygden att ställa om sitt körande. Så här svarar några sydösterbottningar.
Påtryckningar om att bussar inte ska stanna vid Riksåttan i Sydösterbotten utan på säkrare platser har gett resultat. Bussbolaget Onnibus flyttar sina hållplatser i Lålby och Närpes när sommartidtabeller införs.
ÖVERMARK Grus som satts ut för att motverka menföre gör vägar svårframkomliga med cykel och barnvagn. Mycket av gruset har också hamnat i diket.
Hovrätten kan få ta ställning till om det är något oklart med hastighetsbegränsningen på Östermarksvägen. Åklagaren har väckt missnöje med domen där en Närpesbo friades efter att ha kört för fort.
Nu finns nya direktiv för hur du ska bete dig i trafiken när ett utryckningsfordon närmar sig. Det centrala är att inte bromsa in men att använda varningsblinker.
Under veckoslutet har namnet på Hundholmens bro ändrats två gånger. Den senaste svängen är att skylten med enbart svenskt namn på brons i övrigt tvåspråkiga skyltar hänger kvar. Det torde förbli så, för på måndagen beslöt NTM-centralen att bron enbart ska ha ett svenskspråkigt namn.
NTM-centralen har svarat på kritiken och låtit göra nya skyltar för den nya Hundholmsbron. Men då var tryckfelsnisse framme.
Asfalteringen och vägmärkningsarbetet inleds i maj i Österbotten, meddelar NTM-centralen, som också tipsar hur du bäst får bort målarfärgen från bilen ifall du råkar köra över ett nymålat streck.
Den uppståndelse som namnet Koiraluoto på Hundholmens broskyltar har väckt har fått NTM-centralen att reagera. En ny skylt är beställd. Vi tar lärdom av det som hände, säger Ari Perttu, investeringschef vid NTM-centralens trafikenhet.
Att en broingenjör vid statliga vägförvaltningen godtyckligt döpte om Hundholmen i Närpes till Koiraluoto har väckt starka reaktioner. Men någon har tagit saken i egna händer – och under veckoslutet ändrat namnet på de officiella informationstavlorna.
Det finns planer på att bygga laddningsstationer för elbilar vid tre av Närpes stads större fastigheter i år. Staden anlitar en teknisk konsult som reder ut var den fortsatta utbyggnaden ska ske.
I sommar inleds byggandet av en gång- och cykelbana längs den smala och krokiga Östermarksvägen i Finby. Nu har entreprenör valts för bygget.
Vägdirektör Anders Östergård tycker att både finska och svenska ska användas om det finns namn på båda språken. Men ett problem är att NTM-centralens register bara är på finska.
Kristinestad håller med om att Kattpiskargränden är ganska olämplig för tung trafik, men att förbjuda den tunga trafiken i trähuskvarteren skulle ha konsekvenser för boende och företagare. Det var det heller i och för sig aldrig tal om.
Årets asfalteringspengar i Närpes räcker till beläggning av fem vägar. En av dem finns i Näsby och resten i Finby.
Det är trångt där en rondell ska byggas vid Kristinestadsvägen i den södra änden av den nya Skarpängsvägen i Finby. Närpes stad byter därför till sig mark i korsningsområdet.
Hundholmsbron i Närpes har bytt namn, enligt NTM-centralens broingenjör Jukka Ylimäki. Den heter nu Koiraluoto bro.
Att bygga en bro skulle vara enklare om inte den gamla måsta rivas först och en tillfällig bro byggas. Så säger arbetsledaren Petri Heino på byggarbetsplatsen vid Hundholmen. Men han lovar en bro som bär och en sluss som fungerar under byggtiden.
Uppdaterad. Hundholmsbron har levt ut sin tid och ska ersättas med en ny. Entreprenaden körde i gång på måndagen. Hastighetsbegränsningen på vägavsnittet har sänkts från 80 till 50.
Om den nya dragningen av riksväg 8 blir som tänkt blir resvägen ungefär 15 kilometer kortare för de som kör förbi Vasa och Korsholm.
Varje år på påsknatten brukar det eldas bildäck och dylikt på vägar i Molpe. Bybor har tröttnat på ofoget under påskhelgen. Genom att vägbelysningen hålls tänd i år hoppas de att skadegörelsen ska kunna stävjas.
Plogbilarna fick göra en runda på vägarna efter nattens snöfall på fredagen. Bland annat i Nämpnäs gjorde vintern återbesök med besked.
Den 12 april är det möjligt att slopa hastighetsbegränsningarna för vintertrafiken, meddelar trafikledsverket. NTM-centralen i Österbotten har valt onsdag den 13 april som tidpunkt för övergången till sommarhastigheter.
Niclas Storm i Pjelax har varit i däckbranschen i 30 år och det slår sällan fel: om påsken är sen är också våren sen.
På måndagsmorgonen lossades de två transformatorerna på väg till Teuva i Björnö hamn. Per styck hade de en nätt transportvikt på 300 ton.
Från måndag till söndag denna vecka kollar polisen extra noga på om förare använder mobiltelefonen under körning. Dessutom granskas användningen av bilbältet – särskilt i baksätet.
En lång väntan ser ut att vara över i Rangsby. Tekniska nämnden har nu godkänt att vägbelysningsnätet byggs ut i byn. Det innebär att bland annat korsningen Strandvägen-Rangsbyvägen blir upplyst.
Kvarnvägen i Finby ska förbättras. Efter en tids väntan har statsbidrag lossnat för arbetet, men det blev mindre än beräknat.
Brännskogståget i Finby är i behov av förbättringar. Det gäller bland annat bron över Molnåbäcken, som ska få ett nytt lock.
Åvägen i Närpes centrum ska förbättras. Arbetena görs i detta skede i huvudsak vid K-Supermarket. På avsnittet byggs bland annat stenlagda trottoarer.
Rondell nummer tre är aktuell i Närpes. Den ska byggas i Skarpängsvägens södra ände, där den nya Skarpängsvägen kommer att möta Kristinestadsvägen.
De senaste dagarna har speciella fordon rört sig på åkrarna där Skarpängsvägen ska byggas. En grundundersökning pågår. Vägdirektören kan nu berätta om tidtabellen för bygget.
Viltolyckorna längs de österbottniska vägarna – och speciellt de i Närpes – ökar. Det innebär fler uppdrag för storviltsassistansen, som ständigt är redo att rycka ut.
Närpes är den kommun i Österbotten där viltolyckorna ökar mest. I hela Österbotten går olyckskurvan likaså brant uppåt. Ett undantag är Korsnäs, där olyckorna minskat.
Köldperioden som inleddes redan i november har inneburit en bra vinter för landskapets grusvägar. Men det kan också leda till att vårens menföre blir lite svårare än normalt.
Vi bad Transport- och kommunikationsverket Traficom reda ut vad som gäller för fyrhjulingar och hurdana körkort det krävs.