I dag lämnar 11 miljoner kilo förädlade potatisprodukter årligen Öströmin perunatuotes anläggningar vid riksåttan i Back by i Kristinestad. Följande landvinning blev inom transportbranschen. Öström Pro Trans uppstod år 2007. (Båda företagen kan för övrigt förkortas ÖPT – den bokstavskombination som pryder registeringsskyltarna på företagets bilar). Sedan dess verkar det ha gått av bara farten. Hallbyggena har avlöst varandra, raden av egna transportenheter blivit allt längre. Och i dagarna har marknaden för en helt ny produkt, morötter, öppnat sig. – Vi säger sällan nej till tillväxtchans. Det gäller att vara lyhörd för konsumenten och industrins behov både vad gäller sortiment, kvalitet och produktutveckling, förklarar Sami Öström. Han är den som håller i trådarna för ekonomi och administration inom familjeföretagen. Därtill axlar han ansvaret för de kokta potatisprodukternas kvalitet och produktionsprocess. – Också nysatsningen på morötter har uppstått ur matindustrins behov av kokta morotstärningar till olika sallader och kräver inga stora investeringar av oss. Sedan tidigare framställer vi ju kokta potatistärningar, påpekar Sami Öström. Även om alla i de båda familjeföretagen har egna ansvarsområden är mycket i praktiken ett team-arbete med föräldrarna Tauno och Sirpa Öström samt sönerna Tomi och Sami Öström. Båda sönernas hustrur, Tiina och Susanne, är verksamma inom familjeföretagen. Fem blev tolvDå Sirpa Öström år 1991 gav sig i kast med den arbetsdryga tillverkningen av potatiskroketter hemma i Back by kunde varken hon eller maken knappast ana sig till att Öströmin perunatuote nästan ett kvartssekel senare skulle höra till ett av marknadens ledande företag inom potatisbranschen. Företaget omsätter idag drygt 20 miljoner kilo potatis per år och har ett 20-tal anställda på lönelistorna. Än mindre kunde makarna ana sig till att transportföretaget skulle expandera med en sådan fart att tolv fordonskombinationer skulle rulla på de skandinaviska vägarna år 2015. Öström Pro Trans sysselsätter 15–17 chaufförer. – I något skede sa jag att fem transportenheter får räcka, säger Tomi Öström, som mest håller till inom transportflöretaget, och pekar ut pappa Tauno som syndabock till att fem bilar blivit tolv. Numera är det ju inte bara potatisråvara och förädlade, egna potatisprodukter som transportföretaget har hand om, utan fordonen transporterar bland annat återvinningsbart skrot och gods av olika slag. Ingen söndagsvilaPotatiskroketterna, ja de hade en stålande åtgång. Redan året därpå, år 1992, byggdes den första produktionshallen bredvid hemmet som ligger strax invid riksväg 8 i Back by. Snart behövdes en större och modernare skalmaskin. I samband med den nyinvesteringen föddes tanken på en ändring av produktionsinriktningen – till skalpotatis. Kroketterna blev därmed historia. Stark tillväxtHela 2000-talet kom att präglas av stark tillväxt inom skalpotatisproduktionen. Följande stora steg togs år 2008 då förädling av skalpotatis till förkokta och färdigt skurna potatisprodukter tog vid. – Utan familjens insatser skulle vi inte stå där vi står idag, säger Tauno Öström. Sönerna Tomi och Sami Öström nickar instämmande. Hårt arbete är det som gäller för alla inom familjen. Sönerna har inte hört till kategorin som under tonåren nött stolarna på baren i Ömossa eller levt loppan under veckosluten. – Det har gällt att vara i arbetsfört skick på söndagsmorgnarna, säger Tomi Öström och skrattar gott vid minnet då midsommafirandet måste avbrytas då det knappt börjat. Arbetet kallade också på kvällarna. Efter att vid 15.30-tiden ha hoppat av skolbussen var Tomi Öström redo för ett kvällspass bland potatisarna. Läxorna fick vänta. – Veckopengen/lönen på 100 mark i veckan bidrog nog säkert till arbetslusten, medger Tomi Öström. – Men utöver hårt arbete har det också gällt att göra de rätta valen i rätt tid samt styra skutan med krafttag då det behövts, inflikar Sami Öström. Läxornas först– För Sami var det tvärtom. Läxorna först. Arbetet fick vänta, berättar Sirpa Öström. Regeringen planer på att knipa nån dag eller vecka från anställdas semestrar får klanen Öström att le. Familjen har husbil men längre än till Salutorget i Kristinestad har den ännu inte hunnit rulla. Flera veckors semestrar kommer heller inte på fråga. – Potatis är färskvara som måste hanteras relativt snabbt för att hålla kvaliteten, förklarar Tauno Öström. Säljer till barnmatFöretagets samtliga potatisprodukter har kvalitetscertifikat. – Potatisen i de flesta barnmatsburkar som konsumeras inom Norden kommer faktiskt från oss, påpekar Sami Öström. Mer än hälften av de 20 miljoner kilo potatis som omsätts i familjeföretaget kommer från avtalsodlare inom Kristinestad med omnejd. Familjen odlar också egen potatis på ca 100 ha. Tauno Öström är en lågmäld man som agerar hellre än pratar. Men får han frågan om den saknade vägbelysningen vid riksåttan i Back kan man ana sig till ett litet adrenalintillskott. – Skulle vi inte själva ha satsat på att belysa upp vårt område skulle Back by alltjämt bada i mörker. Med tanke på hur många skattebetalande företag som finns i lilla Back by vore det knappast för mycket begärt av staden att satsa på vägbelysning hit. Artikeln ingick i SÖ 22.10