I fjol trodde finländarna att de skulle satsa nästan hundra euro mer på julklappar än året innan. Uppgifter från Statistikcentralen visar ändå att julkonsumtionen gick ner med 1,6 procent förra året. I år väntas den sjunka ytterligare, med 1,5 procent. - Konsumenterna känner av ifall arbetslöshet eller andra riskfaktorer är överhängande och justerar, helt sunt, sitt beteende efter det, säger Jaana Kurjenoja, huvudekonom vid förbundet Finsk handel. - Samtidigt påverkar en minskad julhandel både sysselsättningen och utvecklingen. Handelsbranschen hör för tillfället till dem som sysselsätter flest inom den privata sektorn och är en av dem som investerar mest i Finland. De senaste åren har i genomsnitt 5 000 unga årligen fått jobb som säsongsarbetare under julen. Också antalet arbetstimmar per löntagare har ökat med sju procent under slutet av året. Julsäsongen är den viktigaste inom detaljhandeln. Handeln i december ökar med över en fjärdedel jämfört med försäljningen under en genomsnittlig månad. Försäljningen av böcker och guldsmedsprodukter fördubblas under den här perioden. - Konsumtionen under julen följer samma trender som under resten av året. Den rådande skattepolitiken inklusive momshöjningar i kombination med ett allmänt osäkert ekonomiskt läge bidrar till att köpkraften minskar och försiktigheten ökar, säger Kurjenoja. Skatteåterbäringen och självständighetsdagen medför vanligtvis att julhandeln sätter in en högre växel. I år förväntas finländarna vara mer återhållsamma. Samtidigt påpekar Kurjenoja att finländarna ofta inkluderar inköp som de annars också hade gjort när de uppskattar den så kallade julbudgeten. - De hade köpt mat, kanske en ny jacka eller nya skidor oavsett om det var jul eller inte. Men julen tjänar som en ursäkt ifall man vill spendera lite mer. En annan utmaning är att allt fler handlar från utlandet. Över hälften av dem som avser shoppa på webben i år tänker också handla i utländska webbutiker, medan motsvarande siffra var 44 procent ifjol. - Det här är pengar och kunder som går den finländska handeln förbi, säger Kurjenoja. - Samtidigt är det konsumentens rättighet att välja var och hur hen handlar. I stället för att skuldbelägga eller beordra finländarna att handla inhemskt borde vi fundera på om prisnivån i Finland är för hög. Enligt sökmotorn Googles interna data sökte användarna i oktober-november mest information om mode och kosmetik. I november-december söker man mest på böcker, för att i december övergå till leksaker. Med mobila enheter söker man främst matrecept och tips för hur man kan duka julbordet.