Konceptet är enkelt och för kandidaterna gäller det att övertyga potentiella väljare via ett format som är bekant för de allra flesta. 
 
Så gott som alla kandidater i Vasa valkrets fått ett visst antal frågor. Dels redaktionens frågor, dels läsarnas. Kandidaten svarar på dessa frågor samtidigt som hen filmar sig själv.

Utgående från kandidaternas selfie-videor skapar vi ett galleri där läsarna kan bekanta sig med kandidaterna.

– Vi vill testa något nytt och dessutom utmana tanken om att det är en reporter som personligen måste intervjua tiotals kandidater i en statisk studiomiljö. Nu är det delvis upp till kandidaterna själva att på kort tid övertyga, välja sina ord och göra sig intressanta för väljarna, säger Patrick Sjöholm, en av reportrarna bakom satsningen. 

Genom satsningen på mobilvideor vill Vasabladet, Österbottens Tidning och Syd-Österbotten nå unga väljare, och naturligtvis alla de som besöker nyhetssajterna.

Över 50 procent av de som besöker tidningarnas webbsidor gör det via sin smarttelefon. Därför vill vi skapa något helt mobilanpassat.

– Det finns 200 lediga jobb i riksdagen. 16 av dem finns från Vasa valkrets. Nu är det upp till kandidaterna att göra den bästa anställningsvideon, säger Sjöholm. 

Kandidatvideorna publiceras på VBL, ÖT:s och Sydins nyhetssajter i morgon den 31 mars. Över 30 kandidater deltar.