Den snabba digitaliseringen inom olika områden riskerar att öka tudelningen i vårt samhälle. Från flera håll varnas det för att förändringarna medför att många finländare slås ut.

Nyligen krävde pensionärsorganisationen Eläkeläisliitto, som har 130.000 medlemmar, information och reglering för att trygga att alla medborgare har möjlighet att få de tjänster hen behöver. Också andra har i olika sammanhang lyft fram riskerna med den tekniska utvecklingen.

På den ena sidan finns de som gärna använder många av de digitala tjänster som nu finns. De välkomnar också fler möjligheter att självständigt uträtta sina ärenden då det bäst passar dem. Då man inte är beroende av öppettider kan det ske både sent på kvällen eller natten eller under helgen. Hen väljer själv tiden, och den kan variera.
Det är viktigt att se till att alla medborgare har samma möjligheter till service.

Då det gäller offentliga tjänster och kontakter med myndigheter går utvecklingen också mot fler digitala alternativ. Ett aktuellt exempel är att många kontakter med Skatteförvaltningen kan skötas via nätet och deklarationer inlämnas elektroniskt. Pass kan sökas elektroniskt och via patientdataarkivet Kanta kan medborgare ta del av sina uppgifter eller till exempel anhålla om att recept förnyas.

Samtidigt finns det fortfarande – och kommer också i framtiden att finnas – många personer som aldrig eller endast i begränsad utsträckning använder sig av de tjänster som erbjuds. Det kan handla om att hen av någon anledning inte hänger med i informationssamhällets utveckling eller kan använda den nya tekniken. Orsaken kan också vara krasst ekonomisk. Hen har inte råd att skaffa sig den utrustning som behövs.

För dem är möjligheten att få personlig betjäning också i framtiden betydelsefull. Nätbankstjänster och olika kredit- och betalkort har lett till att många sällan längre personligen besöker sin bank. Det i sin tur har medfört att bankkontorsnätet i Finland blivit glesare och kassatjänster inte längre finns på alla kontor. Den som betalar sina räkningar över disk får också räkna med att serviceavgifter tillkommer.

Digitaliseringen har många fördelar men hittills har tillräcklig handledning och andra stödformer glömts bort. Det är viktigt att se till att alla medborgare har samma möjligheter till service, oberoende av i vilken form hen vill ha den.