NTM-centralen presenterade i onsdags kartan över vilka vägavsnitt i de österbottniska landskapen som ska få ny asfalt eller annan beläggning i sommar. Ser man på Sydösterbotten räcker ena handens fingrar gott och väl till:

Ett: Skrattnäsvägen mellan Närpes och Kristinestad. Två: Kasa­bölevägen mellan Sideby och landskapsgränsen. Tre: Gamla Strandvägen i Molpe. Fyra: Tyvärr, mera finns det inte.

Det finns inga pengar reserverade för Strandvägen mellan Korsnäs och Molpe. Det kom som en otrevlig överraskning. I Korsnäs levde man i tron att saken var klar, men det byggde på en felaktig uppgift från vägdirektören och därmed får man leva ännu en tid med gropar och ojämnheter. Strandvägen är livligt trafikerad och viktig inte minst för pendlare.

Beläggnings­graden för asfalt­maskinerna blir låg i sommar.

Naturligtvis finns det många andra vägavsnitt som länge fått första hjälpen med lappningar och igenfyllda gropar och där väg­användarna nu känner uppgivenhet över det tilltagande förfallet. På vissa avsnitt är ny beläggning (vanligen en mix av gammal och ny asfalt och i rätt tunt skikt) nästan bara av kosmetisk art, eftersom grundproblemet är att hela vägkonstruktionen är i för dåligt skick, såsom fallet exempelvis är med delar av riksväg 8 mellan Lappfjärd och Ömossa.

Ett kapitel för sig är de många grusvägarna, där menföret ytterligare förvärrar läget.

NTM-centralen har i år anslag för att förnya beläggning på 250 kilometer i de tre österbottniska landskapen, jämfört med över 400 de senaste åren. Även om utfallet för Sydösterbotten är blygsamt bör man notera att asfaltmaskinerna på statliga vägar kommer att lysa helt med sin frånvaro i kustkommunerna mellan Korsholm och Karleby – såvida inte det dyker upp något tilläggsanslag. Och det är just det som man hoppas på, för de obetydliga anslagen nu späder ytterligare på den så kallade reparationsskulden.