De som nappat på utmaningen plastfri mars har snabbt märkt hur plastfylld vår vardag är. Kampanjmånaden är kanske mera känd under sitt finska namn ”muoviton maaliskuu”.

Det är inte lätt att i möjligaste mån undvika plast under en månad. Redan då man handlar mat blir det att fundera ett antal gånger. Många livsmedel är färdigt förpackade och ofta inplastade då det är hygieniskt.

Potatis och rotsaker kan också hittas i pappersförpackningar. Vissa frukter kan sättas i tygpåsar som man har med sig till affären och andra, som till exempel bananer, behöver bara vägas. När man väl gått genom kassan är det enkelt att packa sina varor i tygkassar.

I vår vardag intar plasten sedan länge en så central roll att vi inte ens alla gånger märker den. Plastprodukter av olika slag omger oss på flera håll och finns till exempel i varje rum i de flesta hem. Det betyder också att det uppstår en massa plastavfall och en stor del av det medför miljöproblem.

I vår vardag intar plasten sedan länge en så central roll att vi inte ens alla gånger märker den

Nästan fyra femtedelar av all plast som producerats ligger kvar och skräpar någonstans på jorden. Avfallet försvinner inte av sig själv utan plasten kan gå vidare i näringskedjan och åstadkomma stora skador. En stor del av den plast som hamnar i haven mals sönder till mikroplast. Mycket mikroplaster kommer ut i naturen från kosmetika, målarfärg, bildäck och textilier.

Plastframställningen slukar dessutom en allt större andel av jordens oljeproduktion. Tillverkningen har tjugofaldigats sedan 1964 och den kraftiga ökningen väntas fortsätta. I Europa konsumeras årligen nästan 60 miljoner ton plast.

Både här i Finland och ute i världen diskuteras hur de skador som plast orsakar och avfallet kunde minskas. Nu dryftas både vilka traditionella plaster som kan ersättas med förnybara material och olika begränsningar.

I Finland finns dessutom goda erfarenheter av återvinning, som andra kunde ta modell av. Inom EU finns också planer på att införa plastskatt, som skulle ge extra klirr i kassan. Avsikterna är goda men att förverkliga intentionerna kan ta tid.

För förändringar krävs gemensamma ansträngningar och då är en bred uppslutning viktig. Det goda med en kampanj är att vi kanske tänker efter och hittar sätt att minska vår plastkonsumtion. Redan det är viktigt, för vi måste minska på våra plastavtryck.