Omsättningen ökar, exporten drar och tron på framtiden stärks – ”Europas sjuka man” läker.

Enligt Financial Times har helandet skett för egen hand. Under rubriken ”Finland nurses its economy back to health” slås fast att vår ekonomi växer snabbare än Tysklands och Sveriges.

Då blir förutsättningarna för att affärerna ska löpa, infrastrukturen, en bromskloss.

Österbottens handelskammare sträcker upp händerna.

Vår egen livsnerv, riksväg 8, som för godset i riktning norr–söder är i ”olovligt dåligt skick”.

Direktör Paula Erkkilä och vd Juha Häkkinen på handelskammaren menar i ett uttalande att riksåttan är farlig, flera vägsträckor är i undermåligt skick.

Det finns för många oändamålsenliga anslutningar vilket leder till att medelhastigheten sjunker, och när klyschan ”tid är pengar” aldrig varit så sann som i dagens konkurrensutsatta värld blir det tufft.

Transporterna förhalas, fordonsparken slits ut vilket skoningslöst slår mot konkurrenskraften.

Infrastrukturens uppgift är att erbjuda logistiken säkra, trygga, snabba och kostnadseffektiva transporter.

När Finland inte heller insett förträffligheten i att använda transport på räls blir läget än mer bekymmersamt.

Övriga Europa satsar på godstransport via järnväg och EU har hela tide­n förespråkat det, men VR har av någon anledning inte intresse av det förutom i trafiken till Ryssland, konstaterade Kaskö hamnbolags vd Patrik Hellman (VBL 2.1.2018) med anledning av Kasköbanans förfall.

Och när nu affärerna löper leder det följaktligen till ökad belastning på stomvägarna.

Enligt färska siffror transporterades 80 miljoner gods med lastbilar i Finland under tredje kvartalet 2017, en ökning med 17 procentenheter jämfört med motsvarade tid 2016.

Landets vägnäts reparationsskuld är för närvarande mer än en miljard euro.

Som handelskammaren betonar; Riksväg 8 är en av Finlands viktigaste vägar som inte leder till Helsingfors. Längs vägen bor 850 000 invånare, längs vägen finns 400 000 arbetsplatser medan riksåttans hamnar hanterar hälften av landets export och import.

För att allt ska fungera behövs smidiga och trygga trafikförbindelser både till produktionsenheterna och till hamnarna. Finland har inte råd att förbise de trafikbehov som industrin i en så här exportdriven region skriver Erkkilä och Häkkinen.

Handelskammaren kräver fyrfiliga vägavsnitt på en del ställen, tillräckligt antal omkörningsfiler, betydande höjning av säkerheten vid korsningar och ett beaktande av tunga trafikens behov.

Riksåttan är heller inte enbart riksväg, utan hör även till nätet Europavägar.

I avtalet om Europavägar anges krav på standarden. Den skall vara minst 8,4 meter bred, inte ha för skarpa kurvor, vara huvudled, gå runt tätbebyggda områden. De ska ha tillräcklig kapacitet att undvika köbildning och helst vara motorväg eller motortrafikled.

Åtminstone i de södra delarna av landskapet varnas trafikanterna för beläggningsskador och tvingas kryssa mellan groparna.

Att inte hålla riksåttan i skick är nationalekonomiskt slöseri. Godset ska fram i tid.