Mångsidiga språkkunskaper är viktigt för framgång då världen blir allt mer internationell. Men här i Finland är trenden den att man studerar allt färre språk i grundskolan, och satsar på engelskan. I internationellt samarbete ställs samtidigt nya krav på språkkunskaper. Tyngdpunkten i ekonomin, till exempel, ligger allt mer utanför Europa.

I en färsk rapport finns flera förslag på hur finländarnas språkkunskaper kan utvecklas så att de motsvarar framtida behov. Professor Riitta Pyykkö, prorektor för Åbo universitet, har gått i genom hela vårt utbildningssystem och rapporten är grund för en nationell språkstrategi.

En vision är att Finland 2025 satsar på att utveckla människors språkkunskaper. Ingen ska vara rädd för att använda flera språk parallellt och förutom de inhemska språken ska alla finländare i arbetsför ålder kunna engelska. De flesta ska därtill kunna ett eller flera andra språk och människorna satsar under hela livet på att förbättra och utöka sina språkkunskaper.

Språkundervisningen kan börja redan i förskolan eller senast under våren på första klassen och då med något annat språk än engelska. Det banar väg för en god undervisning i engelska från och med tredje klassen, sägs det i rapporten.

I gymnasier kunde studerande läsa språk över ämnesgränserna. Både i främmande språk och i det andra inhemska språket föreslås att också ett muntligt språkprov ingår i studentexamen. För universiteten rekommenderas att alla studerande borde visa att de kan två främmande språk i stället för ett som i dag.

Flexibilitet behövs för att lära sig språk och visa att man kan dem, liksom nya examensprogram där språk kombineras med andra ämnen. Mångkulturell och flerspråkig utveckling ställer också nya krav, påpekas det i rapporten.

Målen är goda, men det räcker inte med dem. Många gånger behövs också ordentliga attitydförändringar. De intoleranta språkliga utspel som med jämna mellanrum återkommer bidrar knappast till att locka medborgarna att förkovra sig i språk.

Skolcampus kan ge språkbad i båda inhemska och även i främmande språk. Låt alla språk flöda och uppmuntra till studier i stället för att för att fördöma.