Många poliser som arbetar vid de tvåspråkiga polisinrättningarna i Finland uppfyller inte de krav som finns i språklagen. Endast en tredjedel av de finskspråkiga poliserna uppskattar att de kan svenska tillräckligt bra för att kunna sköta sitt arbete även på svenska. Det här framgår av filosofie magister Sanna Heittolas doktorsavhandling ”Poliisista päivää, från polisen god dag”.

Över 80 procent av de svenskspråkiga poliserna uppfyller ?lagens språkkrav när det gäller finska. Majoriteten av de finskspråkiga poliserna anser sig kunna svenska sämre än nöjaktigt och mindre än 40 procent uppfyller kravet på kunskaper i svenska, visar Heittolas undersökningar.

Bristfällig språkkompetens märks bland annat vid kund-?betjäning. Medborgarna får inte alltid betjäning på sitt eget språk och poliser kan föreslå språkbyte, vilket kan ses som lagstridigt, påpekas i avhandlingen.

För en del är det naturligt att använda svenska i polisarbetet, medan andra inte går med på att betjäna medborgarna på svenska. Heittola citerar poliser som anser att ”förverkligande av tvåspråkigheten är en vanvettig fantasi” och att ”finlandssvenskar försöker först tala svenska för att reta men byter till finska när de förstår att situationen tar flera timmar”.

Skillnaderna i språkkompetens leder till att polisarbetet sköts på olika sätt. En del poliser utgår från det som är bäst för kunden, medan andra sköter sitt arbete så som det är bäst ur deras egen synvinkel. En del poliser behöver svenska så sällan att det, enligt dem, inte lönar sig att de lär sig språket.

För medborgarnas rättigheter är bristerna problematiska, då det inte heller alltid finns språkkunniga poliser som kan träda till vid behov. Kontakt med polis och andra myndigheter är situationer då det är synnerligen viktigt att både få använda och även bli betjänad på sitt eget modersmål.

Problemen får inte sopas under mattan. Satsningar krävs för att myndigheter ska kunna sköta sitt arbete på båda språken. Den språkliga kompetensen bör beaktas redan då studerande antas till utbildning och i samband med rekrytering. Det är också viktigt att både erbjuda möjligheter till och uppmuntra anställda att delta i språkkurser.