Det finskt klingande namnet till trots talar Anna-Mari Karhunen utmärkt svenska. Det kommer sig av tre skäl. Dels hade hon en svenskspråkig styvpappa, dels placerades hon i svenskt dagis och dels valde hon att studera på Hanken.

”Jag sökte in till Konstindustriella och till Hanken, men kom in på det senare. Jag har haft mycket nytta av svenskan som jag fick på köpet", säger Karhunen som efter studierna har jobbat i affärsvärlden med stark fokusering på Norden och Europa och även bott i Stockholm.


Hon kommer närmast från it-företaget Efecte där hon ansvarade för marknadsföringen. Men mediebranschen är inget nytt kapitel. Karhunen har jobbat på mediebyrån Carat och reklambyrån Publicis och där ägnat sig åt både försäljning och produktion. Det nya jobbet headhuntades hon till, och hon beskriver utmaningen som inspirerande:

”Det här blir jättespännande och lite av ett äventyr eftersom jag sedan tidigare inte har naturliga kopplingar till Vasa och Österbotten. Jag gillar förändring, och HSS Media verkar i en bransch som är i ständig förändring. Mediebranschen är en av de mest intressanta att jobba i just nu och HSS Media är ett modernt mediebolag som verkar i en dynamisk och internationell företagsmiljö".

"Det här blir jättespännande och lite av ett äventyr eftersom jag sedan tidigare inte har naturliga kopplingar till Vasa och Österbotten."
Anna-Mari Karhunen

I cv:n kommer det fram att Anna-Mari Karhunen är mycket resultatorienterad. Det kommer hon att vara även på HSS Media.

”Vi fortsätter med satsningar på utvecklingsarbete, nya lösningar och digitalisering. Det kommer att bidra till fortsatt lönsamhet och blir grundpelare i mitt arbete", säger hon.


De senaste åren har HSS Media varit medieprimus i Svenskfinland. Trots ett tapp i totalupplagan har resultatet landat i miljonklassen två år i sträck. Under åren som gått har bolaget tvingats samarbetsförhandla, dock inte i år. Karhunen ser sig inte alls som en sanerare.

”Någon sådan agenda har jag inte fått av styrelsen. Jag ser mig i stället som en utvecklare.”

Det hon i första hand vill utveckla är samarbetet med annonsörerna.

”De ska få ut sitt budskap på ett så bra sätt som möjligt genom alla våra kanaler, både de traditionella och de digitala.”

”Vi fortsätter med satsningar på utvecklingsarbete, nya lösningar och digitalisering."
Anna-Mari Karhunen

Anna-Mari Karhunen är också öppen för helt nya kanaler och lösningar.

”Men vi måste först ta reda på om det vi har räcker eller om det behövs mer. Man ska inte förändra för förändringens skull", säger Karhunen som till exempel inte har tänkt döda papperstidningen:

”Det är publiken som bestämmer hur de vill ta del av nyheter i framtiden och därmed vilka produkter vi ska ha”, betonar hon.


Karhunen säger att journalisterna har en ytterst viktig roll.

”De skapar det innehåll som gör att man vill komma tillbaka till våra medier. Men vi ska också locka nya läsare och i framtiden betjäna dem ännu bättre. Det ska ske med snabbhet och kvalitet och inte med skvallernyheter", säger Karhunen och fördjupar sitt resonemang:

”Våra produkter har redan djupa rötter i Österbotten. Men vi kan bli bättre och mer intressanta. Vi ska vara den viktigaste källan till nyheter men också skapa en gemensam regional kulturkänsla som förstärker den lokala stoltheten".

HSS Media ger ut Vasabladet, Österbottens Tidning, Syd-Österbotten och Jeppis Weekly men driver också sajterna Sevendays.fi och Foodly.fi.

Anna-Mari Karhunen

  • Ålder: 39 år
  • Bor: I lägenhet i Tölö i Helsingfors. Kommer att veckopendla och söker nu lägenhet i Vasa.
  • Familj: Sambo och treårig dotter.
  • Utbildning: Ekonomie magister från Svenska handelshögskolan.
  • På fritiden: Familjeliv och idrott (golf, längdskidåkning, slalom), går gärna på teater, konserter och konstutställningar. Har stuga i Lojo.