Läs lokalt, uppmanar en kampanj som Nyhetsmediernas förbund förverkligar under fredag till söndag, 13–15 september.
Nyhetsmediernas förbund är en branschorganisation för finländska tidningar och i den här kampanjen har Syd-Österbotten liksom tiotals med andra tidningar runtom i landet gått med.
Att läsa lokalt är bekant för sydösterbottningarna. På Sydin vet vi att folk gärna läser om det som händer i allt från Sideby till Övermark, Pörtom eller Töjby – medan en notis om något som kunde kallas en inrikesnyhet inte lockar lika många läsare.
Tack vare att vi kan följa med statistik över läsningen lär vi oss vad som intresserar, vilka orter, vilka teman och vilka läsargrupperna är. Och hur engagerade de blir när vi delar en nyhet också på sociala medier.
I våra analyser kommer vi alltid tillbaka till det lokala. Förklaringen är väl att vi alla lever i ett närsamhälle och det som händer och sker nära oss berör oss.
– I den här kampanjen har vi gått med för att vi vill visa vad Sydin av i dag är, säger ansvariga utgivaren Anja Kuusisto.
Inom ramen för kampanjen är alltså lördagens e-tidning och allt material på sydin.fi och i vår app öppen för alla under tre dagar.
– Den som prenumererar redan nu känner till vårt innehåll. Men vi vet att det också finns många som inte läser Sydin regelbundet, eller kanske endast bläddrar i papperstidningen på biblioteket eller hos en bekant.
– Då blir bilden av dagens produkt skev, eftersom Sydin i dag lever aktivt på webben och i vår app med nya inslag varje dag.
Lokala nyheter, tidningar, sajter är en viktig del av demokratin, poängterar Nyhetsmediernas förbund i sin kampanj.
– Att skildra lokala beslut, följderna av dem, lokala händelser och att låta lokala invånare komma till tals – det hör till lokaltidningarnas styrka, säger förbundets organisationssekreterare Ilona Hannikainen.
Så testa även du och läs oss mer än någonsin från fredag till söndag. Eller tipsa en vän som inte är prenumerant varken på papper eller digital – nu finns chansen att kolla vad Sydin är.