I Vörå kommun är i nuläget unik. Det är nämligen den första kommunen i landet där skolorna använder kartläggningsverktyget Lexplore.  

– Det är ett verktyg som kartlägger elevernas läsförmåga.

Allt började, för Vörås del, i november 2020. Då hade det redan länge pratats aktivt om Pisa-undersökningen, och att Finlands resultat sjunker. Läsförmågan bland eleverna minskar. Det här ville Niemelä och Lassus komma åt, och då snubblade Niemelä över just programmet Lexplore.  

– Själva programmet i sig gör ju inte att läsförmågan blir bättre, men det ger oss en bild av hur den ser ut för eleverna. Dessutom ingår lästräningsprogram, säger Lassus. 
 

Själva programmet går till på följande sätt. Eleven som ska ta del av det kommer in i klassrummet, där läraren sitter redo med en dator och två skärmar. Den ena datorskärmen är utrustad med en eyetracker som avläser elevens ögonrörelser. 


Under screeningen läser eleven två texter, dels tyst för sig själv och dels som högläsning. Under tiden kommer läraren som följer med se hur elevens ögon rör sig över skärmen. 

 

Här är en screening i full gång. Eleven Frida Ahlnäs läser en text samtidigt som läraren granskar vid den andra skärmen.

Efter det analyseras resultatet, vilket ger en kartläggning av elevens läsförmåga.

– Vi har bland annat konstaterat att det kan ta upp till sju gånger längre tid för de långsamma eleverna att läsa en och samma text, säger Niemelä. 

Efter screeningen börjar elevens lästräning. Och här hittar man verkligen programmets styrka: 

– Alla blir bättre på att läsa tack vare den systematiska träningen, säger Niemelä. 


Intresset för programmet har varit stort, både i kommunen bland föräldrarna men också nationellt. 

– Föräldrarna vill veta vad det här handlar om och vilket resultat eleverna får. De är engagerade, säger Lassus. 

De påpekar också att det att läsförmågan sjunker inte bara är ett problem i Vörå, tvärtom. Det är nationellt. 

Varför är det så? 

– Det beror nog på att barnen inte är intresserade av att läsa. De vill göra så mycket annat. Det här är förstås också ett problem för vuxna, men i unga år är det särskilt viktigt att fokusera på läsningen, säger hon. 

– Det är svårt att sätta fingret på vad det är men det känns faktiskt som att intresset för läsning har minskat nationellt, säger Niemelä. 

– Därför har vi nu beslutat oss för att göra något åt det, säger Lassus.  

 

Projektet är möjligt tack vare finansiering från Utbildningsstyrelsen. För att kunna avgöra om programmet fungerar har lärarstuderanden involverats i projektet. 


– Vi har bland annat hjälp av studerande vid Åbo Akademi som skriver sina magistersavhandlingar om det här. De undersöker bland annat om lästräningsprogrammet faktiskt förbättrar elevernas läsförmåga. Innan studerandena är klara kan vi inte säga något om resultaten, säger Niemelä.