Marthaförbundet ordnar kampanjen köpfri november. Tanken med kampanjen är att få oss att fundera på hur vi kan påverka världen genom våra val då vi konsumerar.

Vad ska vi göra för att bli hållbara konsumenter som är med och arbetar för en ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar värld? Det är några av de frågeställningar som Marthaförbundets kampanj vill väcka. 

I dagens avsnitt medverkar VBL-journalisten Alexia Sahl, som sedan 2018 handlar kläder endast på fysiska loppisar eller via loppis-appar. Allt började med ett nyårslöfte som sedan förlängts på obestämd tid. 

– Jag kände ångest över klimatet och så som utvecklingen ser ut. Därför ville jag utmana mig själv att se över mina val. Sist och slutligen var förändringen mindre än jag trodde på förhand, säger Sahl i podden. 

Klicka här för att läsa mera om finländarnas konsumtionsbaserade klimatutsläpp.

Det senaste avsnittet av nyhetspodden Bakom rubrikerna hittar du på HSS Medias lyssnasajt, Spotify och på Apple podcast.