Dermoshop i Korsnäs, som Henry Backlund grundade i början av 1980-talet, får en utomstående vd.

Suvi Markko, som har haft en central roll i Vaseks marknadsföringsteam och nu senast som vd för reklambyrån C2, axlar ansvaret som vd när Henry Backlund väljer rollen som styrelseordförande för koncernen. Markko är bolagets första utomstående vd.

– Suvi Markkos absoluta styrka är hennes breda erfarenhet av konsumentprodukter och hennes tydliga ledarskapsförmåga, säger Henry Backlund.


För Markko är Dermoshop inte helt obekant, hon har nämligen suttit i bolagets styrelse sedan fjolåret.

– Dermoshop är ett starkt varumärke och jag kommer med min bakgrund inom just branding att fortsätta utveckla brandet Dermosil. Bolaget har ett brett kunnande inom e-handel och jag känner stor entusiasm inför uppdraget.

Henry Backlund medger att det känns ovant att ta ett steg tillbaka från den operativa rollen, en roll som han haft i 35 år.

- Det har ju varit en non-stop roll, men när jag stannar upp och tänker efter så känns det här bra, superbra.

Det samma känner Suvi Markko.

- Jag är jätteglad. Dermoshop är ett bolag som har så mycket kunnande inom e-handel, marknadsföring och kosmetika. Det är ett bolag som vi alla har anledning att vara stolta över.

Markko kommer att jobba med det operativa medan Henry Backlund tar ett strategiskt grepp.

- Vi vill fortsätta växa och expandera. Jag kommer att titta på de strategiska alternativ vi har och även ha hand om en del projekt.

För den nya styrelseordföranden väntar också semester, en förmån som han inte alltid hunnit njuta av.

- Jag har bokat sista veckan i augusti, så lite semester blir det, säger Backlund.

Dermoshop utvecklar och säljer hudvårds-, hårvårds- och makeupprodukter, accessoarer samt kosttillskott under varumärket Dermosil. Dermoshop har verksamhet i Finland, Sverige, Estland och Ryssland. Koncernen sysselsätter cirka 80 personer och omsätter 27 miljoner euro.

I koncernen ingår dotterbolagen Guest Comfort och Mosho.