|

Godset ska fram i tid

Att inte hålla riksåttan i skick är nationalekonomiskt slöseri.
Du hittar dina sparade artiklar då du klickar på ditt konto uppe till höger på sajten och väljer "Sparade artiklar"

Omsättningen ökar, exporten drar och tron på framtiden stärks – ”Europas sjuka man” läker.

Enligt Financial Times har helandet skett för egen hand. Under rubriken ”Finland nurses its economy back to health” slås fast att vår ekonomi växer snabbare än Tysklands och Sveriges.

Då blir förutsättningarna för att affärerna ska löpa, infrastrukturen, en bromskloss.

Österbottens handelskammare sträcker upp händerna.

Vår egen livsnerv, riksväg 8, som för godset i riktning norr–söder är i ”olovligt dåligt skick”.

Direktör Paula Erkkilä och vd Juha Häkkinen på handelskammaren menar i ett uttalande att riksåttan är farlig, flera vägsträckor är i undermåligt skick.

Det finns för många oändamålsenliga anslutningar vilket leder till att medelhastigheten sjunker, och när klyschan ”tid är pengar” aldrig varit så sann som i dagens konkurrensutsatta värld blir det tufft.

Transporterna förhalas, fordonsparken slits ut vilket skoningslöst slår mot konkurrenskraften.

Infrastrukturens uppgift är att erbjuda logistiken säkra, trygga, snabba och kostnadseffektiva transporter.

När Finland inte heller insett förträffligheten i att använda transport på räls blir läget än mer bekymmersamt.

Övriga Europa satsar på godstransport via järnväg och EU har hela tide­n förespråkat det, men VR har av någon anledning inte intresse av det förutom i trafiken till Ryssland, konstaterade Kaskö hamnbolags vd Patrik Hellman (VBL 2.1.2018) med anledning av Kasköbanans förfall.

Och när nu affärerna löper leder det följaktligen till ökad belastning på stomvägarna.

Enligt färska siffror transporterades 80 miljoner gods med lastbilar i Finland under tredje kvartalet 2017, en ökning med 17 procentenheter jämfört med motsvarade tid 2016.

Landets vägnäts reparationsskuld är för närvarande mer än en miljard euro.

Som handelskammaren betonar; Riksväg 8 är en av Finlands viktigaste vägar som inte leder till Helsingfors. Längs vägen bor 850 000 invånare, längs vägen finns 400 000 arbetsplatser medan riksåttans hamnar hanterar hälften av landets export och import.

För att allt ska fungera behövs smidiga och trygga trafikförbindelser både till produktionsenheterna och till hamnarna. Finland har inte råd att förbise de trafikbehov som industrin i en så här exportdriven region skriver Erkkilä och Häkkinen.

Handelskammaren kräver fyrfiliga vägavsnitt på en del ställen, tillräckligt antal omkörningsfiler, betydande höjning av säkerheten vid korsningar och ett beaktande av tunga trafikens behov.

Riksåttan är heller inte enbart riksväg, utan hör även till nätet Europavägar.

I avtalet om Europavägar anges krav på standarden. Den skall vara minst 8,4 meter bred, inte ha för skarpa kurvor, vara huvudled, gå runt tätbebyggda områden. De ska ha tillräcklig kapacitet att undvika köbildning och helst vara motorväg eller motortrafikled.

Åtminstone i de södra delarna av landskapet varnas trafikanterna för beläggningsskador och tvingas kryssa mellan groparna.

Att inte hålla riksåttan i skick är nationalekonomiskt slöseri. Godset ska fram i tid.

Jag rekommenderar artikeln
Andra läser just nu
Kommentarer

Regler för kommentarer

Kommentarerna är ett forum för att diskutera artikeln och de tankar som artikeln ger upphov till, samt tillföra ny kunskap i ämnet.

Samtliga kommentarer förhandsmodereras. Modereringen sker med jämna mellanrum, förutom mellan 22.30 och 06.30 då ingen moderering och således ingen publicering av kommentarer sker.

Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: göra dig skyldig till ärekränkning, sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt m.m. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som inte tillför debatten något nytt eller som vi på annat sätt uppfattar som olämpligt.

Alla som kommenterar våra webbartiklar förväntas göra det under sitt eget namn. För att kunna delta i webbdebatten måste du ha ett Facebook-konto. Vi förbehåller oss rätten att helt och hållet blockera sådana kommentarsprofiler som vi bedömer som falska.

Likaså förbehåller vi oss rätten att välja vilka artiklar som kan kommenteras. Kommentarer under webbartiklar kan också bli publicerade i den tryckta tidningen, men besluten om vilka kommentarer som väljs ut till papperstidningen fattas av debattredaktören.

Våra huvudnyheter

Nyhetsbild
Lokalt

Nu rullar ännu en Kleinbus på vägarna i Norrnäs

NÄRPES Det är något speciellt med folkvagnar, tycker Fredrik och Petra Granskog i Norrnäs. De sålde sina bubblor för att köpa en Volkswagen Kleinbus, som de länge hade längtat efter.

Nyhetsbild
Lokalt

Ta hand om varandra i sommarvärmen – äldre och sjuka drabbas värst

Då temperaturen stiger över det normala är det äldre personer och sjuka som drabbas värst. Biträdande avdelningsskötare Ann-Christine Ekroos vid Närpes hvc-bäddavdelning uppmanar folk att ta hand om varandra i värmeböljan.

Nyhetsbild
Opinion

Utmaning att åstadkomma lockande torg

Ledare lördag 21 juli. Ett torg som lockar folk ger företagarna viktiga synergieffekter.

Nyhetsbild
Lokalt

Färre älglicenser beviljades i Närpes, Lappfjärd fick samma som i fjol

Närpesnejdens jaktvårdsförening beviljades 378 älglicenser, en kraftig minskning från de 603 älglicenser som beviljades år 2017. För Lappfjärdsnejdens jaktvårdsförening är siffran den samma som i fjol, 239 älglicenser.

Mest läst senaste veckan