Personer som utger sig vara poliser och försöker lura pengar av äldre människor har blivit ett nationellt problem. Offren blir uppringda av någon som säger sig vara polis och ber dem per telefon ge sina bankuppgifter för en utredning. Oftast har den som ringt upp sagt att personens bankkort kopierats och att ärendet är brådskande då någon har försökt lyfta pengar från kontot.

Det är bara äldre personer som blir uppringda och enligt polisen är en orsak att de sannolikt har besparingar. Äldre ska i dag klara sig allt längre hemma och kan då av bedragarna upplevas som lätta offer. De har också varit vana vid att kunna lita på myndigheter och tror kanske att telefonkontakter hör den nya tiden till.

Avståndet till olika myndigheter har ökat betydligt då centraliseringar gjorts och närservicen har lidit. Det är inte alls säkert att man längre vet vart man ska vända sig då de enda uppgifter som finns kanske är en telefonväxel som betjänar hela landet.

De flesta uppringda har vägrat ge sina bankuppgifter. Tyvärr finns det också rapporter om att de falska poliserna lyckats lura pengar av sina offer. De största summorna torde då röra sig kring 20 000–30 000 euro.

Polisinrättningen i Österbotten har hittills i år fått anmälningar om cirka 70 bedrägeriförsök. Brottsanmälningarna kommer från olika delar av området. I hela landet rör det sig om 800 upptäckta fall. I verkligheten torde försöken vara fler. Alla samtal av det här slaget meddelas tyvärr inte till polisen.

Då tillvägagångssättet är det samma utgår polisen i detta skede ifrån att det troligen är samma utövare som ligger bakom bedrägeriförsöken. Polisen har flera gånger varnat äldre för dessa samtal och även uppmanat anhöriga och personer som arbetar inom servicebranschen att tala med de äldre om problemet.

Det har sagts många gånger tidigare men det finns skäl att igen upprepa att polisen och andra myndigheter eller banken aldrig ber om bankuppgifter, bankkoder eller andra typer av identifikation per telefon. När någon ber om dessa uppgifter per telefon är det säkrast att genast avsluta samtalet, hur förtroendeingivande rösten än låter.