VR och Helsingforsregionens trafik (HRT) motiverar ändringen med att allt färre passagerare numera köper sin biljett på tåget.

Både VR och HRT uppmanar resenärerna att börja använda mobilbiljetter eller resekort eller att köpa biljetten i förväg i en automat, R-kiosk eller vid biljettdisken på stationen.

På fjärrtågen fortsätter konduktörerna att sälja biljetter som förr.

En annan nyhet är att konduktörerna på närtågen börjar gå runt två och två för att kontrollera alla passagerares biljetter. VR:s chef för närtrafiken Teemu Sipilä väntar sig att det nya systemet ska minska på tjuvåkandet. Han lovar dock att konduktörerna i det första skedet kommer att ha överseende med folk som reser utan biljett.

– Konduktörerna kommer att förklara för passagerarna hur de ska köpa biljett, säger Sipilä.

De biljettkontrollörer som sedan tidigare cirkulerar på närtågen kommer att fortsätta med det i sommar. De har rätt att skriva ut en kontrollavgift åt dem som reser utan biljett.

G-tågen undantag

Helsingforsregionens trafik kommer att introducera den nya praxisen med att säga att systemet med biljetter till närtågen i framtiden blir detsamma som med metrobiljetter, det vill säga att de ska köpas innan man stiger på tåget.

Det blir ett undantag i tågen: På regionaltåget mellan Riihimäki och Lahtis, som får symbolen G, säljer konduktören biljetter tills biljettautomater har installerats på mellanstationerna.

Trafikzonen för närtåg utvidgas till Tammerfors

Midsommarveckan för med sig också andra förändringar i närtågstrafiken. I dag tar trafikzonen för närtåg på stambanan slut vid Riihimäki men växer i sommar ända till Tammerfors.

Även tidtabellerna ändras. I motsats till i fjol somras fortsätter D-tågen mellan Helsingfors och Riihimäki att köra hela sommaren. På grund av banarbeten blir dock ett morgontåg från Riihimäki och ett eftermiddagståg från Helsingfors inställt.

Både D-tågen och en del av tågen mellan Helsingfors och Lahtis kommer att vara Sm2-tåg, som hör till det gamla gardet i närtågstrafiken. De nyaste Sm2-tågen byggdes i början av 1980-talet. En del av dem har reparerats i början av 2000-talet.