RECENSION: På rätt väg i Taklax – skojar om hälsovård, kompostering och Nato
I Taklax bjuder man än en gång på revy efter ett uppehåll på fem år. Händelser både i kommunen och i Finland avhandlas på scenen.
I Taklax bjuder man än en gång på revy efter ett uppehåll på fem år. Händelser både i kommunen och i Finland avhandlas på scenen.
Det ger ett extra lyft och ett mervärde att få uppleva en körkonsert i detta format, skriver Kenneth Nordman som har sett – och hört – Bellman-sångspelet på Brahegården.
Böle uf:s trumfkort är jämnheten och bredden, både i fråga om manus och skådespel, skriver SÖ:s recensent.
Det sjungs och det spelas, både musik och teater, så det står härliga till på årets revyscen i Pörtom. Och hux flux har en helt ny generation hittat teatertiljorna – och gör det med bravur.
"Än klappar hjärtat" är en specialskriven pjäs för och av skådespelare vid Närpes Teater. Det märks, för det känns som om många roller sitter så starkt i sina skådespelare att rollerna är skrivna för just dem. De duktiga är många, och Magdalena Snickars är lysande.
Den mäktiga kyrkan kändes inte så kall och man blev varm inombords av de medverkandes utstrålning, speciellt barnkörens, skriver Mikael Ekholm om en folkmusikkonsert i Lappfjärds kyrka.
Ungdomarna som står på scenen har verkligen lyckats. Vi ser redan fram mot nästa musikal på Mosebacke, skriver vår recensent Anders Teir.
Lappfjärds ungdomsförening gör stilig comeback efter fyra år med skrattframkallande nummer som "Näringsbrist", "Elsparardajin" och "Veitgasin".
Träffsäker humor, fyndiga kupletter, lagom skruvat innehåll och utomordentligt skådespel. Med de ingredienserna blir Böle ungdomsförenings revy en högklassig upplevelse.
"Nu ska det svänga, nu släpper vi ljuset in… Nu finns det chans att le." Det beskedet ger gänget bakom årets Pörtomrevy "Svindel". Och visst svängde det – ibland gav det mera svindel, ibland mindre - på premiären i lördags.
Revymakarna gör ett gott hantverk. Idéerna flödar och spelglädjen är påtaglig, skriver Anders Teir om Brahegårdens revypremiär.
Närpes Teater bjuder på en fartfylld fars som får publiken att vika sig av skratt. Det är så proffsigt som amatörteater kan bli.
Tron på övernaturliga väsen levde kvar i våra trakter ännu för 40–50 år sedan då språkforskaren Ann-Mari Ivars gjorde ljudupptagningar av dialekterna i Sydösterbotten. Nu har de berättelserna samlats i en bok om folktro.
Wasa Teater. Starka känslor och uttryck, mycket musik. Men också djup i en berättelse som spänner över årtionden och generationer – det är Heiman. Pjäsen hade urpremiär på Wasa teater på lördagskvällen och kommer sannolikt att bli en långkörare på teatern.
Till glädje för klassiska musikens vänner i Sydösterbotten har musikersyskonen Anna-Mari och Samuli Peltonen igen samlat ihop ett speglatt gäng till Kaskö musiksommar. Musikerna som man kan lyssna till hör till det främre gardet av unga musiker som finns idag i Finland.
Det är en stor skillnad på årets Robin Hood-premiär och fjolårets. Pjäsen har mognat, djupnat och rollerna har fått mera karaktär, skriver teaterkritikern Tiina Puharinen-Finne.
Energin som flödar från scenen når alla i publiken. Visst är solisterna stjärnor, men de bärs upp av alla de toner och danssteg som träffar rätt då Närpes skolmusikkår och drillflickorna ger sin Queen-konsert.
Inför en fullsatt salong hade Pörtom uf:s revy Öppna dörrarna premiär i lördags. Inledningsvis fick publiken lyssna till då dörrarna gick i lås samtidigt som publiken fick veta att den nu var satt i skrattkarantän.
Anders Teirs bok har, förutom ett rent underhållningsvärde, också en språkvårdande funktion. Av dialekten alltså.
Recension. Det är detaljerna som gör helheten. Jovisst, det låter som en klyscha, men när Kristinestads damkör och manskör ordnar julkonsert med inbjudna gäster, då bygger de en helhet som håller från början till slut. Och dirigentens detaljer gör sitt.
Fem solister, fyra bandmusiker, tre dirigenter, två körer – som bildade en utmärkt helhet vid adventskonserten i Lappfjärds kyrka.
Vi behöver inte åka långt för att få uppleva professionell teater i Sydösterbotten i höst. Närpes teaters premiärföreställning av Råttfällan i Frans Henriksson-salen kan sammanfattas som en fråga: Är de verkligen amatörer?
Maria Grundvall gör ingen besviken. Hennes andra roman är lika underhållande som den första. Och lite mer mångbottnad.
Med case från Närpes skildrar journalisten Sonja Hellman hur världen och Europa hanterat olika flyktingkriser. Boken "Utan väg hem" ger flyktingarna en röst.
Humortrion KAJ har gjort det igen: skapat en musikalkomedi som har potential att bli en succé. Publiken får skratta sig andfådd i sina i munskydd, skriver Cecilia Udd i sin recension.
Den trettonde upplagan av Kaskö musiksommar blev åter en framgång. Drivna musiker, som stortrivs i Kaskö, stod för en gedigen insats. De fyra dagarna har ett innehåll som tilltalar publiken. De båda konstnärliga ledarna känner sin publik och vet vad som tilltalar åhörarna.
Franska bakelser var temat för torsdagens öppningskonsert av Kaskö musiksommar. De fem instrumentalisterna är i god form, skriver Gustav Lawast i sin recension.
Den har allt en bra berättelse behöver: Dramatik, hjältedåd, slagsmål, spänning, romantik och humor – och med Närpesdialekten som extra krydda. En fin helhet där de unga skådespelarna får föredömligt stort utrymme, skriver Sydins recensent Tiina Puharinen-Finne om Närpes Teaters pjäs Robin Hood.
Som äldsta sonen i en jordbrukarfamilj var det egentligen meningen att Boris Sjöberg skulle bli bonde hemma i Pjelax. Men hans lärare såg nånting i den unge Boris, och tack vare det blev han matematiker i den akademiska världen. Nu har hans fru skrivit en bok om matematikerns väg.
I boken Du och jag tar Björn Taxell fram miljöer och sammanhang alltifrån de första levnadsåren i födelsestaden Åbo till tiden som samhällspåverkare i vuxen ålder. Det står klart att omtanken om den enskilda människan är viktigt att föra fram för författaren.