På sistone har vi kunnat läsa en hel del om hur vi ska minska vår konsumtion av plast, bland annat i SÖ 20.7. Orsaken är ett nytt EU-direktiv, enligt vilket EU-medborgarna ska ha skurit ned på sin årsförbrukning av plastpåsar till 40 stycken per person före år 2025. Detta borde inte vara en omöjlighet i Finland, eftersom medelförbrukningen av plastpåsar i nuläget är 55 påsar per år.

I Finland hoppas man också att man ska kunna nå det nya målet genom självreglering och utan administrativ eller laglig styrning, ett beslut som känns vettigt.

Att plocka med sig tygkassen när man går till affären, eller också bara att i kassan välja papperspåsen i stället för plast­kassen, är nämligen en enkel grej som de flesta av oss borde klara av.

Åtgärderna ska förstås inte sluta där, utan det finns också en hel del annat som vi på egen hand kan göra för att minska på plastförbrukningen och öka återvinningen. Sortering av plastskräp kan till exempel vara ett annat naturligt steg framåt.

Men om konsumenterna klarar av att självreglera borde också varuproducenterna kunna klara av samma uppgift. Trots att det i många fall handlar om hygien, speciellt när det kommer till livsmedel, känns det ofta som att en stor del av förpackningarna är inplastade till fördärv. Vad gör det om jag bär mina varor i en tygpåse, när det ibland känns som att det man släpar med sig hem är mer plast än mat?

Nuförtiden är det till exempel snarare regel än undantag att en fullt fungerande produktförpackning får ett nytt och ”fräschare” utseende med nya, plastigare finesser. Mjölk och juice förpackat i tetr­a, men med plastskruvkork, torde vara ett praktexempel på en plastfiness vi brukade, och fortfarande kan, klara oss utan.

Om det är vårt ansvar, som medborgare och konsumenter, att skära ned på vår plastförbrukning är det inget annat än rimligt att kräva att varuproducenter, företag och andra samhällsaktörer gör likadant.

För om vi någonsin ska kunna vända den negativa trenden och få klimatet på rätt köl igen måste ansvaret fördelas jämlikt över samhället, men också mellan länder. Att minska plastförbrukningen ska inte bara handla om färre plast­påsar här och nu, utan om ett hållbart helhetstänk som genomsyrar samhällets samtliga beståndsdelar. Därför är det dags för alla att börja plastbanta på allvar.