Kristinestads trähuskärna byter för några dagar ansikte. Under veckoslutet hålls sommarmarknad i dagarna tre. Efter premiären 1969 blev sommarmarknaden snabbt den popu­läraste av stadens tre årliga marknader. Goda år har arrangörerna räknat in över 60 000 besökare. Det har tidvis varit trångt både på gator och speciellt där försäljare bjuder ut sina produkter.

Ett problem med sommarmarknaderna har varit att hitta plats för försäljarna. Allt fler har försäljningsbilar eller -vagnar, som på många sätt är bekvämare. Varorna är bättre samlade och man kan lätt stänga luckorna till natten. Att förvara och sälja livsmedel är också enklare då det finns el. Försäljarna själva är inte heller så utsatta för väder och vind. Ett minus är att de behöver mera plats än de traditionella torgstånden.

Utrymmet i Kristinestads centrum är begränsat och på Salu­torget och i Rådhusparken har det länge varit fullt. På gatorna måste det finnas rum för räddningsfordon att ta sig fram. Det gäller att försöka utnyttja alla metrar. Nytt för i år är ett mattorg på strandpromenaden och att försäljare nu också finns på Packhustorget, som tidigare varit parkering.

Tidpunkten är också en annan i år. Sommarmarknaden har av tradition hållits tredje veckoslutet efter midsommar. Nu ordnas den en vecka senare, och alla har inte fått besked om det. Fel datum anges till exempel i den almanacka, som ges ut av Helsingfors universitet och där marknader räknas upp.

Merparten av det praktiska marknadsarbetet i Kristinestad sköts nu av Tori- ja markkinakaupan palvelukeskus, TMK. De senaste åren har en del förändringar skett, bland annat då det gäller marknadsdagarna på våren och hösten. Fredagen har slopats och de här marknaderna hålls i stället på lördag och söndag.

För att behålla populariteten är det viktigt att arrangörerna också i framtiden är lyhörda för den respons de får. Förändringar och framsteg som får arrangemangen att löpa smidigare är välkomna. Om det visar sig att nyordningar inte fungerar bör de snabbt kunna ersättas med andra arrangemang. Ett gott rykte är guld värt, speciellt i marknadssammanhang.