Riksdagen godkände nyligen med rösterna 97–79 en förändring av postlagen. Den gör det möjligt att på vissa områden dela ut post bara tre dagar i veckan. Beslutet var inte oväntat. Postbolaget har i olika repriser önskat att lagen justeras.

Avsikten med den nya lagen är att tillgången till så kallade samhällsomfattande tjänster tryggas i hela landet. Det gäller brev upp till 2 kilogram och postpaket upp till 10 kg. De här breven delas fortsättningsvis ut fem dagar i veckan på områden där det inte finns nät för morgondistribution av tidningar. I tätorter med morgondistribution kan en utdelning som omfattar minst tre dagar tillåtas i framtiden.

Överraskande är inte heller de reaktioner som beslutet väckt. Redan innan justeringen godkändes har postgången ofta klandrats och klagomålen fortsätter.

Kritiken har bland annat gällt fakturor och kallelser från sjukhus, som ofta kommer i sista minuten eller inte hinner fram i tid. När fakturan ligger i postlådan kan förfallodagen redan ha passerats. Likadant är det med kallelser från sjukhus. Där kan det hända att mottagaren får brevet i sin hand först efter den dag då hen borde ha uppsökt sjukhuset.

Den nya postlagen befaras betyda ytterligare försämringar i postutdelningen. Riksdagens kommunikationsutskott påpekar visserligen att posttjänster utgör basservice och att de måste tillhandahållas jämlikt i hela landet men frågan är om och hur det fungerar i praktiken. Utdelningen i glesbygden genomförs genom upphandling och den ordnas av den som tillhandahåller tjänsterna.

Basservice borde fungera rättvist både i tätorter och på glesbygden. Därför är det viktigt att noga följa med vad lagändringen i praktiken innebär för olika kundgrupper och vid behov skrida till snabba åtgärder.

Många anlitar redan privata budfirmor för att leveranserna ska fungera. En sådan lösning är knappast i dag möjlig på alla håll. Frågan är också om budtjänster ska vara det enda sättet att få fram varor i tid.

Fakturor har vanligen kort förfallotid och de både sänds ut och betalas ännu också på traditionellt sätt. Knappast vill de som sänder ut pappersfakturor förlänga betalningstiden för att postgången haltar.