Det är snabba ryck i vd-branschen. I fredags fick Thomas Peterssohn frågan om han under en övergångsperiod vill bli vd för HSS Media.

- Och nu är jag här, sade Peterssohn på onsdag förmiddag, en timme efter att han skrivit på kontraktet.

Det föregicks av att Jens Berg för ett par veckor sedan slutade som vd för KSF Media, som bland annat ger ut Hufvudstadsbladet. Det ledde till att jobbet gick till Svante Wahlbeck, som i två och ett halvt år har lett HSS Media.

- Det har varit en givande tid, och jag är mycket stolt över det vi tillsammans har åstadkommit, säger Wahlbeck.

Hans familj har hela tiden bott i södra Finland, och det är orsaken till att även han nu söker sig söderut.

- Vi förstår Svantes bevekelsegrunder, och är tacksamma för det utmärkta arbete han gjort för koncernen, säger HSS Medias styrelseordförande Henry Backlund.

Under Wahlbecks tid som vd har HSS Medias ekonomi stärkts och bolaget har de två senaste åren gjort ett gott resultat.

Thomas Peterssohn var fram till i somras vd för mediekoncernen MittMedia i Sverige. Nu är han rådgivare och investerare i digitala bolag.

Han har en gedigen bakgrund som både journalist och företagsledare. Han började som ekonomijournalist på bland annat Dagens Industri och Svenska Dagbladet, och har senare varit chefredaktör för Affärsvärlden och vd på TT innan han gick till MittMedia.

Som tillfällig vd på HSS Media ska Peterssohn se till att koncernen inte tappar tempo.

- Det är lätt hänt när man söker ny vd, men det har vi inte råd med.

HSS Media har en del strategiska projekt på gång och de måste fortsätta med full fart.

- Jag kommer att vara här två dagar i veckan och agera bollplank för cheferna på koncernen, säger Peterssohn.

Hur länge han blir kvar vet han inte, men talar om ”ett antal månader”. Det beror på rekryteringen av en ny vd.

Kan det bli du?

- Jag utgår från att det här är ett interimsuppdrag.

Peterssohn känner HSS Media och styrelsen sedan tidigare, eftersom MittMedia och HSS Media har haft en del samarbete. Det är ingen större skillnad på branschens utmaningar i Sverige och Finland heller.

- Det är en svår balansgång, vi lever på papperstidningen, men samtidigt blir det digitala viktigare för varje dag som går.